SEinn
Lansering og samarbeid med SEinn.no
Dagens markedsføring må snus 360 grader inn i fremtiden.  Det er med stor glede vi i TordDesign kan informere om at vi har inngått samarbeid med SEinn.no. Ikke bare har vi utformet nye nettsider og tekniske løsninger for SEinn, men vi kommer nå fremover også til å tilby en mer helhetlig og fremtidsrettet form for markedsføring. SEinn spesialiserer seg på synlighet. Bli sett i Google og på Facebook med 360-graders bilder av din virksomhet, produkter og fasiliteter. La det ikke være noen tvil om hva kunden kommer til. Som et heldigitalt byrå er det med stor entusiasme vi nå tar skrittet inn i den virtuelle virkeligheten. Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med SEinn og håper å ha deg med på reisen. Les mer om SEinn her!
Les mer
webhosting
Hvilken leverandør av webhosting og domene bør du velge?
Det er et mylder av leverandører der ute som kniver om at du skal velge akkurat dem. Men hvem er best? Mange ønsker å sette opp sin egen nettside uten innblanding av dyre byråer, noe som også er fullt forståelig. Det du da ikke kommer utenom er en leverandør av webhosting og domene. Du må ha et sted å plassere og utvikle nettsiden din. I over 10 år med utvikling av nettsider har jeg gjort meg en del erfaringer. Jeg har testet, vært frustrert og byttet frem og tilbake mellom leverandører. Internasjonal markedsleder GoDaddy tilbyr rimelige løsninger, men er etter min mening kompliserte og dyre i siste ende. Den norske klassikeren Domeneshop er også unødvendig dyr. Du får lite kraft for pengene. Dessuten er supporten så som så. Min favoritt, som jeg nå har holdt ut med i godt over ti år, er One.com. Denne danske leverandøren tilbyr enkle løsninger til en særdeles rimelig pris. De har en fantastisk support på norsk/dansk og en rekke tilleggsprodukter som gjør det enkelt å komme i gang. Her kan du komme som nybegynner eller profesjonell og få den hjelpen du trenger. Prisene starter på utrolige 17 kr i måneden. For noen hundrelapper i året og en god porsjon egeninnsats kan du altså sette opp og drive din egen nettside.

Kom i gang her og få 50,- i rabatt!

Dersom du ikke er helt sikker på hvordan du gjør det, eller rett og slett ikke har tid, sett ut jobben til TordDesign. Vi fikser til en rimelig pris.
Les mer
NIMA Innkjøpsforum
Stolt leverandør av digitale løsninger for NIMA Innkjøpsforum i 10 år
25. april arrangeres populære Innkjøpsforum for 20. gang i Trondheim. De siste 10 årene har TordDesign vært stolt leverandør av de digitale løsningene bak konferansen. I tillegg til et knakende godt program har grafisk utforming av brosjyre og enkel nettside for påmelding bidratt til suksessen. Da vi tok over det grafiske i 2007 måtte deltagerne fortsatt melde seg på manuelt ved å sende utfylt skjema i posten. Programmet var meget enkelt utformet uten noen grafiske elementer. Dette ble det fort satt en stopper for. De siste årene har deltagerne fått programmet digitalt i forkant med henvisning til påmelding direkte på Innkjopsforum.no. Under selve konferansen har programmet foreligget i trykt versjon. En herlig blanding av både det fysiske og digitale – til stor glede for alle. Vi vil takke NIMA Trøndelag for et meget godt samarbeid de siste årene, og ønsker lykke til med årets gjennomføring.

Kan vi bistå deg?

Skal du også arrangere en konferanse og trenger hjelp med det grafiske og digitale? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.
Les mer
Fluktfrekvens bounce rate
Hva er god fluktfrekvens?
Du har sikkert sett at den er høy, men er det et godt tegn? Google Analytics byr på mange interessante tall, og det er vanskelig å få et overblikk over hvilke som er viktigst å fokusere på. Fluktfrekvens, eller bounce rate på engelsk, er en parameter som er verdt å legge merke til. Blant de selvforklarende tallene på dashbordet skiller trolig fluktfrekvensen seg ut som noe utydelig. Ifølge Google selv er dette prosentandelen enkeltsidebesøk. Det sier deg kanskje ikke så mye. På godt norsk handler det om hvor mange som forlater siden din etter først å ha kommet inn. For nyhetssider og blogger er fluktfrekvensen høy. Her kommer du inn med ett mål for øyet, og det er å lese det aktuelle innlegget. Deretter klikker du deg ut igjen. Selvsagt kan du gjøre tiltak for å forhindre dette, og få leserne til å klikke videre, men det er vanskelig når adferden er som den er.

Hvor bør fluktfrekvensen være?

Det er vanskelig å fastsette hva som er en god fluktfrekvens. Det kommer helt an på siden du driver. En gyllen regel er at den bør være nærmere 0 % enn 100 %. Alt mellom 25 % og 70 % anses dog som normalt. Er fluktfrekvensen din under 20 % eller over 90 % er noe høyst sannsynlig galt, og du bør ta grep snarest. Er den rundt 50 % er det helt normalt.

Tips

Du bør altså tilstrebe å ha en nettside som holder på de besøkende. Derfor er en lav fluktfrekvens å foretrekke. Et kjapt tips for bloggere er å legge til en funksjon for «relaterte innlegg» under hvert blogginnlegg. Vil du vite mer? Ta kontakt med oss!
Les mer
Hvordan skrive godt i sosiale medier?
Alle kan skrive og alle kan publisere i sosiale medier, men er det nok? Med sosiale mediers fremvekst sies det at redaktøren gikk med i dragsuget. Jeg mener at det kanskje ikke i noe annet medium er behov for et sterkere redaktøransvar enn i de sosiale. Da tenker jeg ikke på én person som styrer alt, men flere som styrer sitt. Alle disse mindre redaktørene bør sørge for at tre K-er er på plass før noe i det hele tatt publiseres:
  • Kjennskap til kanalen du publiserer på
  • Kunnskap om hvem du henvender deg til
  • Klarhet i mål og strategi med innholdet
I bunn og grunn handler det om god kommunikasjon. En målrettet og effektiv miks av tekst, bilder og video skaper suksess. Selv om kanalen er gratis, koster det mye tid å skape godt innhold. Dessuten må innholdet tilpasses de ulike kanalene. I dette innlegget skal jeg fokusere på tekst som gir suksess.

1. Vær tabloid

Det er en grunn til at folk leser tabloidaviser, og det er en grunn til å de samme folkene klikker på selgende overskrifter. Det funker. Uansett hvor mye du måtte mislike denne tilnærmelsen, er det det som fungerer i sosiale medier. Du er nødt til å tenke i overskrifter. «Slik får du CV-en din lest», «Fem tips til en mer effektiv bruk av arbeidsdagen» osv. Bruk det for det det er verdt, men gjør det relevant.

2. Ha en mening

Å skrive generelt uten å ha noe formål er like meningsløst som dummy-tekst. Det gjennomskues lett dersom du bare publiserer noe fordi du må. Du må tørre å ha en mening. Det gir rom for engasjement, og engasjement gir kommentarer, delinger og likes. Jo mer kontroversiell du er, jo bedre funker det.

3. Ha leserens beste for øye

Tenk hele tiden at du skriver for noen. Ha en personlig tilnærmelse med et enkelt språk som treffer lett. Unngå fagtermer og avanserte ord. Ingen som scroller igjennom feeden sin er i humør til å fordype seg i tung tekst. Det skal være lett å lese, lett å forstå og lett å like. Tenk at leseren skal ha nytte av det du publiserer. Og merk deg at det du mener er nyttig antagelig ikke er like nyttig for følgerne dine.

4. Sørg for godt språk

Et godt språk er alfa og omega. Selv om det i seg selv er verdiløst dersom innholdet er dårlig, fungerer det som en fin ramme. Tenk på det som en julegave. Om det du gir er en skuffelse for mottageren, hjelper det lite at du har pakket det inn i tidenes flotteste papir. Innpakningen er derimot med på å skape et godt førsteinntrykk, og det er nettopp det du gjør med et godt og korrekt språk. Få gjerne andre til å kvalitetssikre og vaske teksten din. Selv om du tar alle de ovennevnte punktene i betraktning og gjennomfører med glans, er det viktig å ha et mål med det du publiserer. Kanskje slo det du la ut an, men sammenfalt det egentlig med strategien du hadde lagt? Et søtt kattebilde eller en god vits drar likes, men er det egentlig hensiktsmessig når det du egentlig gjør er å selge faglige kurs? Tenk, planlegg, skriv og publiser. I den rekkefølgen. Lykke til!
Les mer
Coca-Colas geniale og sosiale markedsføring
Ingen over, ingen ved siden. Coca-Cola er markedsføringsgeniet uten like. Det er ikke uten grunn at Coca-Cola er et fascinerende case for enhver markedsfører med sine mange suksessfulle kampanjer. Og heller ingen overraskelse at de dermed er en av verdens sterkeste merkevarer. Det er dog spesielt på den sosiale biten de virkelig har slått til de seneste årene. Nedenfor er noen meget inspirerende kampanjer verdt å se.

Vennskapelig vri

https://www.youtube.com/watch?v=t9cmoT_wb0A

En boks på deling

https://www.youtube.com/watch?v=72fRuE8vmo0

Klemmemaskinen

https://www.youtube.com/watch?v=qb1xZtfiRT4
Les mer
Volvo + Van Damme = dårlig reklame?
En god video trenger ikke nødvendigvis være en god reklame. Den siste tiden har Volvos mye omtalte Van Damme-stunt gått sin seiersgang i sosiale medier. I skrivende stund er videoen (kan ses nederst i artikkelen) sett rundt 60 millioner ganger på YouTube. Sosiale medier-«eksperter» og andre selverklærte markedsføringsguruer har jublet og presentert det som årets case study i hvor effektivt sosiale medier (viral marketing!) er i markedsføringsammenheng. AdWeek har sogar satt den på listen over 2013s beste reklamer.

Manglende «call to action»

Som markedsfører er jeg vant til å analysere og kritisere, og min kritiske sans slo umiddelbart inn mot Volvo. Vel, ikke bare fordi akrobatikken ville gitt kritiske utslag dersom jeg skulle finne på å foreta stuntet hjemme, men fordi videoen mangler det aller mest elementære i markedsføring: et «call to action». Hvor mye oppfordring til handling det er i avslutningssitatet: «it was carried out by professionals in a closed-off area» kan man saktens spørre seg.

Ville du kjøpt produktet?

La meg først som sist slå fast at videoen i seg selv er et fascinerende kunstverk med høy underholdningsverdi. Men som reklame derimot, er den ikke fullt like imponerende. En tommelfingerregel for enhver markedsfører er å spørre seg om man ville kjøpt produktet etter at man har sett reklamen. Er svaret ja, er det en god reklame. Man reklamerer for å øke salget. Med andre ord: ville du nå kjøpt en Volvo?

Konkurrerende merkevarer

Sannsynligheten er stor for at du heller ville sett en film med Jean-Claude Van Damme fremfor å kjøpe Volvo. Dette illustrerer også litt av faren med å bruke kjente personligheter i reklame; det tar fokus vekk fra produktet. Det blir på mange måter to konkurrerende merkevarer som slåss om oppmerksomheten. I dette tilfellet vil jeg påstå at Van Damme vant og Volvo tapte. Men takk for underholdende 1.17 minutter, Van… Volvo! http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Les mer
Syv ting du må huske når du skal starte egen nettside
Det er intet problem i dag å starte egen nettside, men sjekk disse tipsene. Det finnes mange gratistjenester der ute som kan hjelpe deg med å sette i gang. Alt fra komplette webdesign til «1-2-3 gjør det selv»-guider. Vanligvis er ikke slike tjenester å anbefale om man tenker å nå langt, men det kan være en meget god begynnelse. Gratis eller ei, som potensiell nettsidedriver er det en del elementer man bør tenke på før man publiserer det ferdige resultatet. Les forøvrig min tidligere artikkel om årsaker til at din nettside mangler besøkende, for å få noen ekstra tips. Nedenfor er en nokså oversiktlig og enkel liste med tips man bør ta til seg i prosessen med å starte egen nettside.
  1. Korrekturlesning
  2. Kontrollsjekk av linker og tekst
  3. Validering av kildekode
  4. Statistikkføring over besøkende
  5. Relevant ALT-tekst på bilder samt andre søkemotoroptimaliserende tiltak
  6. Opprettelse av favicon
  7. Foreta en backup
Mye er lett å glemme i farten, men det er gull verdt å bruke ekstra tid på finpuss før du lanserer den nye nettsiden din. Lykke til!
Les mer
Seks enkle tips til bedre omdømme
Internett er enormt og konkurransen høy. Det gjelder å satse på omdømme. Det er enkelt å få satt opp en nettside på egen hånd hvor du f.eks. presenterer deg selv eller kommersielle produkter og tjenester, men å få folk interessert i det du presenterer, er slett ikke like enkelt. Popularitet og et godt omdømme kommer ikke av seg selv. Internett er et enormt univers hvor mange konkurrerer om hver enkelts oppmerksomhet. Det er lett å falle inn i mengden og dermed bli værende én av mange. I tillegg er det særdeles lett å bli utsatt for falske rykter, svertende kommentarer, falske nyheter og lignende. Det finnes bl.a. på tusenvis av såkalte hat-nettsider (I hate my iPhonePayPal sucks mv.). Dette er, i de fleste tilfeller, ikke å nyte godt av. Med andre ord, omdømme er og blir viktig. Her er seks tips til bedre reputasjon på nett:

1. Svar på henvendelser

Det å være åpen for folk som ønsker kontakt med deg, enten det gjelder firmaets produkter eller deg som person, vil alltid lønne seg. Det viser at du som firma eller person bryr deg. Intet er bedre enn som så.

2. Svar også på de negative henvendelsene/kommentarene

Vær ekte og naturlig. Ta det som kommer pent og prøv å gjøre det beste ut av situasjonen. Ikke overse eller legg til side. Det gjør bare vondt verre.

3. Benytt sosiale medier

I det siste har dette blitt voldsomt populært. En helt ny verden for å nå ut og frem til kunder og folk forøvrig. Facebook, Twitter, LinkedIn og WordPress er anbefalt. Husk at det gjelder å være aktiv på disse mediene, ellers er vitsen borte.

4. Oppretthold kopiretten

Ikke la uvedkommende stjele ditt materiale uten tillatelse. Følg med, vær påpasselig! Husk at du i mange tilfeller har loven på din side og dermed kan få stoppet misbruket. Å la noen misbruke ditt materiale kan få dyre konsekvenser på sikt.

5. Gjør deg tilgjengelig i søkemotorer

Dette er gratis markedsføring. Et meget enkelt knep for å sikre mange og gode plasseringer i f.eks. Google, Bing eller Yahoo, er å skrive en blogg. Tenk bare på alle de søkeordene du tilgjengeliggjør gjennom å føre en aktiv blogg. Skriv om temaene du ellers tar opp på nettsiden, men ikke la det være direkte reklame. M.a.o. gjør som oss!

6. Sørg for å ha gode webleverandører og sikre nettsider

Det er en stor fordel å ha en trygg webleverandør (dvs. en som drifter siden). Dette for å unngå kræsj og unødvendige avsperringer. I tillegg bør nettsidene være sikret mot hackere og innbrudd. Konfidensielt innhold må ikke komme på avveie.
Les mer
Fire årsaker til at din nettside mangler besøkende
Å gjøre sin nettside populær er vanskelig. Her er noe å tenke på. Flertallet av oss som driver egne nettsider vet at det å skaffe besøkende til siden er mer enn vanskelig. Derfor gjør vi det vi kan for å få andre til å linke til oss eller finne vår informasjon i de fremste søkemotorene. Dette kan gå som en del under betegnelsen søkemotoroptimalisering (SEO). Vi oppretter f.eks. en blogg for å tiltrekke besøkende gjennom gratis markedsføring. I utgangspunktet gir en blogg automatisk flere besøkende dersom den oppdateres jevnlig samt innehar informasjon som er relevant med hensyn til målgruppen. Men så til problemet; dette er nødvendigvis ikke alltid like enkelt. Nedenfor har vi presentert fire generelle årsaker til hvorfor at din blogg/nettside mangler besøkende. Dette er det enkelt å gjøre noe med. Finner du noen av punktene relevante for deg, er det lite som skal til for å endre situasjonen. Dette skal vi forøvrig komme tilbake til i en egen artikkel senere.

1. Innleggene er ikke relevante

Den aller vanligste feilen man gjør er å tro at dersom man har opprettet en blogg og skrevet mye på den, så kommer det automatisk besøkende til bloggen/nettsiden. Dette er dessverre feil. Alle kan opprette en blogg og fylle den til randen med informasjon. Dette er intet problem. Det som derimot er et problem er å knytte informasjonen til det man holder på med med hensyn på å gjøre den relevant samt få den til å vekke oppmerksomhet. Driver du en nettbutikk som selger moteklær, skriver du ikke om bilmotorer.

2. For lite aktivitet

Når man først er kommet i gang med å skrive og publisere relevant informasjon, kan det være vanskelig å finne noe nytt å skrive om til enhver tid og/eller opprettholde publiseringen. Det aller beste er å publisere nytt innhold kontinuerlig slik at man holder både leserne så vel som søkemotorene mette. Vi anbefaler f.eks. ett blogginnlegg hver dag. Det holder ikke å fylle opp bloggen første dag og tro at det burde rekke for alltid. Vær aktiv!

3. Innholdet er for kommersielt

I mange virksomheters tilfelle er dette et problem. Bloggen kan lett fremstå som en eneste stor reklameplakat for de tjenestene man måtte tilby. Dette er lite heldig. Det er sjelden folk vil spre ren kommersiell reklame innpakket i et blogginnlegg med f.eks. venner og kjente. Blant de største bloggerne i dag er dette forresten et kjent problem. I stedet for å publisere nøytrale innlegg om seg og sitt, som leserne forøvrig er ute etter, tar reklame for kommersielle produkter innpakket i et tilsynelatende normalt blogginnlegg, over. Dette kan koste dyrt.

4. Innholdet gir ikke leserne noe

Man kan gjøre det meste rett, men dog uteblir besøkstrafikken til nettstedet. Dette er dessverre en meget vanlig årsak. Er målgruppen (jf. leserne) for liten, hjelper det ikke hvor mye man prøver å forbedre seg mht. til ovennevnte punkter. Målgruppen blir ikke større av den grunn. I et slikt tilfelle er det lite å gjøre med mindre man bestemmer seg for å satse på produktutvikling, markedspenetrasjon eller diversifisering av innhold. Det hele handler om markedsføring. Man må kjenne målgruppen og markedet. Det finnes nok et drøss av årsaker til hvorfor en nettside mangler besøkende, men ovenfor har vi nevnt, nokså generelt, de mest vanlige. Man er ikke fortapt om besøkstallet er lavt, men man må heller ikke tro at trafikken kommer av seg selv. Det hele handler om planlegging og tilrettelegging. La det være noe å tenke på.
Les mer