Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/mega-menu/mega-menu-addon.php on line 759 Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/mega-menu/mega-menu-addon.php on line 759 Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/mega-menu/mega-menu-addon.php on line 1037 Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/mega-menu/mega-menu-addon.php on line 1037 Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/hamburger-menu/hamburger-menu-addon.php on line 153 Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/hamburger-menu/hamburger-menu-addon.php on line 153 Deprecated: Required parameter $button_elements follows optional parameter $values in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/plugins/hcode-addons/hcode-shortcodes/extend-composer/button.php on line 222 Deprecated: Required parameter $parent follows optional parameter $field in /customers/c/f/4/torddesign.no/httpd.www/wp-content/themes/h-code/lib/admin/ReduxCore/inc/fields/images/field_images.php on line 45 Web
SEinn
Lansering og samarbeid med SEinn.no
Dagens markedsføring må snus 360 grader inn i fremtiden.  Det er med stor glede vi i TordDesign kan informere om at vi har inngått samarbeid med SEinn.no. Ikke bare har vi utformet nye nettsider og tekniske løsninger for SEinn, men vi kommer nå fremover også til å tilby en mer helhetlig og fremtidsrettet form for markedsføring. SEinn spesialiserer seg på synlighet. Bli sett i Google og på Facebook med 360-graders bilder av din virksomhet, produkter og fasiliteter. La det ikke være noen tvil om hva kunden kommer til. Som et heldigitalt byrå er det med stor entusiasme vi nå tar skrittet inn i den virtuelle virkeligheten. Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med SEinn og håper å ha deg med på reisen. Les mer om SEinn her!
Les mer
webhosting
Hvilken leverandør av webhosting og domene bør du velge?
Det er et mylder av leverandører der ute som kniver om at du skal velge akkurat dem. Men hvem er best? Mange ønsker å sette opp sin egen nettside uten innblanding av dyre byråer, noe som også er fullt forståelig. Det du da ikke kommer utenom er en leverandør av webhosting og domene. Du må ha et sted å plassere og utvikle nettsiden din. I over 10 år med utvikling av nettsider har jeg gjort meg en del erfaringer. Jeg har testet, vært frustrert og byttet frem og tilbake mellom leverandører. Internasjonal markedsleder GoDaddy tilbyr rimelige løsninger, men er etter min mening kompliserte og dyre i siste ende. Den norske klassikeren Domeneshop er også unødvendig dyr. Du får lite kraft for pengene. Dessuten er supporten så som så. Min favoritt, som jeg nå har holdt ut med i godt over ti år, er One.com. Denne danske leverandøren tilbyr enkle løsninger til en særdeles rimelig pris. De har en fantastisk support på norsk/dansk og en rekke tilleggsprodukter som gjør det enkelt å komme i gang. Her kan du komme som nybegynner eller profesjonell og få den hjelpen du trenger. Prisene starter på utrolige 17 kr i måneden. For noen hundrelapper i året og en god porsjon egeninnsats kan du altså sette opp og drive din egen nettside.

Kom i gang her og få 50,- i rabatt!

Dersom du ikke er helt sikker på hvordan du gjør det, eller rett og slett ikke har tid, sett ut jobben til TordDesign. Vi fikser til en rimelig pris.
Les mer
Fluktfrekvens bounce rate
Hva er god fluktfrekvens?
Du har sikkert sett at den er høy, men er det et godt tegn? Google Analytics byr på mange interessante tall, og det er vanskelig å få et overblikk over hvilke som er viktigst å fokusere på. Fluktfrekvens, eller bounce rate på engelsk, er en parameter som er verdt å legge merke til. Blant de selvforklarende tallene på dashbordet skiller trolig fluktfrekvensen seg ut som noe utydelig. Ifølge Google selv er dette prosentandelen enkeltsidebesøk. Det sier deg kanskje ikke så mye. På godt norsk handler det om hvor mange som forlater siden din etter først å ha kommet inn. For nyhetssider og blogger er fluktfrekvensen høy. Her kommer du inn med ett mål for øyet, og det er å lese det aktuelle innlegget. Deretter klikker du deg ut igjen. Selvsagt kan du gjøre tiltak for å forhindre dette, og få leserne til å klikke videre, men det er vanskelig når adferden er som den er.

Hvor bør fluktfrekvensen være?

Det er vanskelig å fastsette hva som er en god fluktfrekvens. Det kommer helt an på siden du driver. En gyllen regel er at den bør være nærmere 0 % enn 100 %. Alt mellom 25 % og 70 % anses dog som normalt. Er fluktfrekvensen din under 20 % eller over 90 % er noe høyst sannsynlig galt, og du bør ta grep snarest. Er den rundt 50 % er det helt normalt.

Tips

Du bør altså tilstrebe å ha en nettside som holder på de besøkende. Derfor er en lav fluktfrekvens å foretrekke. Et kjapt tips for bloggere er å legge til en funksjon for «relaterte innlegg» under hvert blogginnlegg. Vil du vite mer? Ta kontakt med oss!
Les mer
Syv ting du må huske når du skal starte egen nettside
Det er intet problem i dag å starte egen nettside, men sjekk disse tipsene. Det finnes mange gratistjenester der ute som kan hjelpe deg med å sette i gang. Alt fra komplette webdesign til «1-2-3 gjør det selv»-guider. Vanligvis er ikke slike tjenester å anbefale om man tenker å nå langt, men det kan være en meget god begynnelse. Gratis eller ei, som potensiell nettsidedriver er det en del elementer man bør tenke på før man publiserer det ferdige resultatet. Les forøvrig min tidligere artikkel om årsaker til at din nettside mangler besøkende, for å få noen ekstra tips. Nedenfor er en nokså oversiktlig og enkel liste med tips man bør ta til seg i prosessen med å starte egen nettside.
  1. Korrekturlesning
  2. Kontrollsjekk av linker og tekst
  3. Validering av kildekode
  4. Statistikkføring over besøkende
  5. Relevant ALT-tekst på bilder samt andre søkemotoroptimaliserende tiltak
  6. Opprettelse av favicon
  7. Foreta en backup
Mye er lett å glemme i farten, men det er gull verdt å bruke ekstra tid på finpuss før du lanserer den nye nettsiden din. Lykke til!
Les mer
Fire årsaker til at din nettside mangler besøkende
Å gjøre sin nettside populær er vanskelig. Her er noe å tenke på. Flertallet av oss som driver egne nettsider vet at det å skaffe besøkende til siden er mer enn vanskelig. Derfor gjør vi det vi kan for å få andre til å linke til oss eller finne vår informasjon i de fremste søkemotorene. Dette kan gå som en del under betegnelsen søkemotoroptimalisering (SEO). Vi oppretter f.eks. en blogg for å tiltrekke besøkende gjennom gratis markedsføring. I utgangspunktet gir en blogg automatisk flere besøkende dersom den oppdateres jevnlig samt innehar informasjon som er relevant med hensyn til målgruppen. Men så til problemet; dette er nødvendigvis ikke alltid like enkelt. Nedenfor har vi presentert fire generelle årsaker til hvorfor at din blogg/nettside mangler besøkende. Dette er det enkelt å gjøre noe med. Finner du noen av punktene relevante for deg, er det lite som skal til for å endre situasjonen. Dette skal vi forøvrig komme tilbake til i en egen artikkel senere.

1. Innleggene er ikke relevante

Den aller vanligste feilen man gjør er å tro at dersom man har opprettet en blogg og skrevet mye på den, så kommer det automatisk besøkende til bloggen/nettsiden. Dette er dessverre feil. Alle kan opprette en blogg og fylle den til randen med informasjon. Dette er intet problem. Det som derimot er et problem er å knytte informasjonen til det man holder på med med hensyn på å gjøre den relevant samt få den til å vekke oppmerksomhet. Driver du en nettbutikk som selger moteklær, skriver du ikke om bilmotorer.

2. For lite aktivitet

Når man først er kommet i gang med å skrive og publisere relevant informasjon, kan det være vanskelig å finne noe nytt å skrive om til enhver tid og/eller opprettholde publiseringen. Det aller beste er å publisere nytt innhold kontinuerlig slik at man holder både leserne så vel som søkemotorene mette. Vi anbefaler f.eks. ett blogginnlegg hver dag. Det holder ikke å fylle opp bloggen første dag og tro at det burde rekke for alltid. Vær aktiv!

3. Innholdet er for kommersielt

I mange virksomheters tilfelle er dette et problem. Bloggen kan lett fremstå som en eneste stor reklameplakat for de tjenestene man måtte tilby. Dette er lite heldig. Det er sjelden folk vil spre ren kommersiell reklame innpakket i et blogginnlegg med f.eks. venner og kjente. Blant de største bloggerne i dag er dette forresten et kjent problem. I stedet for å publisere nøytrale innlegg om seg og sitt, som leserne forøvrig er ute etter, tar reklame for kommersielle produkter innpakket i et tilsynelatende normalt blogginnlegg, over. Dette kan koste dyrt.

4. Innholdet gir ikke leserne noe

Man kan gjøre det meste rett, men dog uteblir besøkstrafikken til nettstedet. Dette er dessverre en meget vanlig årsak. Er målgruppen (jf. leserne) for liten, hjelper det ikke hvor mye man prøver å forbedre seg mht. til ovennevnte punkter. Målgruppen blir ikke større av den grunn. I et slikt tilfelle er det lite å gjøre med mindre man bestemmer seg for å satse på produktutvikling, markedspenetrasjon eller diversifisering av innhold. Det hele handler om markedsføring. Man må kjenne målgruppen og markedet. Det finnes nok et drøss av årsaker til hvorfor en nettside mangler besøkende, men ovenfor har vi nevnt, nokså generelt, de mest vanlige. Man er ikke fortapt om besøkstallet er lavt, men man må heller ikke tro at trafikken kommer av seg selv. Det hele handler om planlegging og tilrettelegging. La det være noe å tenke på.
Les mer