Hvordan skrive godt i sosiale medier?
Alle kan skrive og alle kan publisere i sosiale medier, men er det nok? Med sosiale mediers fremvekst sies det at redaktøren gikk med i dragsuget. Jeg mener at det kanskje ikke i noe annet medium er behov for et sterkere redaktøransvar enn i de sosiale. Da tenker jeg ikke på én person som styrer alt, men flere som styrer sitt. Alle disse mindre redaktørene bør sørge for at tre K-er er på plass før noe i det hele tatt publiseres:
  • Kjennskap til kanalen du publiserer på
  • Kunnskap om hvem du henvender deg til
  • Klarhet i mål og strategi med innholdet
I bunn og grunn handler det om god kommunikasjon. En målrettet og effektiv miks av tekst, bilder og video skaper suksess. Selv om kanalen er gratis, koster det mye tid å skape godt innhold. Dessuten må innholdet tilpasses de ulike kanalene. I dette innlegget skal jeg fokusere på tekst som gir suksess.

1. Vær tabloid

Det er en grunn til at folk leser tabloidaviser, og det er en grunn til å de samme folkene klikker på selgende overskrifter. Det funker. Uansett hvor mye du måtte mislike denne tilnærmelsen, er det det som fungerer i sosiale medier. Du er nødt til å tenke i overskrifter. «Slik får du CV-en din lest», «Fem tips til en mer effektiv bruk av arbeidsdagen» osv. Bruk det for det det er verdt, men gjør det relevant.

2. Ha en mening

Å skrive generelt uten å ha noe formål er like meningsløst som dummy-tekst. Det gjennomskues lett dersom du bare publiserer noe fordi du må. Du må tørre å ha en mening. Det gir rom for engasjement, og engasjement gir kommentarer, delinger og likes. Jo mer kontroversiell du er, jo bedre funker det.

3. Ha leserens beste for øye

Tenk hele tiden at du skriver for noen. Ha en personlig tilnærmelse med et enkelt språk som treffer lett. Unngå fagtermer og avanserte ord. Ingen som scroller igjennom feeden sin er i humør til å fordype seg i tung tekst. Det skal være lett å lese, lett å forstå og lett å like. Tenk at leseren skal ha nytte av det du publiserer. Og merk deg at det du mener er nyttig antagelig ikke er like nyttig for følgerne dine.

4. Sørg for godt språk

Et godt språk er alfa og omega. Selv om det i seg selv er verdiløst dersom innholdet er dårlig, fungerer det som en fin ramme. Tenk på det som en julegave. Om det du gir er en skuffelse for mottageren, hjelper det lite at du har pakket det inn i tidenes flotteste papir. Innpakningen er derimot med på å skape et godt førsteinntrykk, og det er nettopp det du gjør med et godt og korrekt språk. Få gjerne andre til å kvalitetssikre og vaske teksten din. Selv om du tar alle de ovennevnte punktene i betraktning og gjennomfører med glans, er det viktig å ha et mål med det du publiserer. Kanskje slo det du la ut an, men sammenfalt det egentlig med strategien du hadde lagt? Et søtt kattebilde eller en god vits drar likes, men er det egentlig hensiktsmessig når det du egentlig gjør er å selge faglige kurs? Tenk, planlegg, skriv og publiser. I den rekkefølgen. Lykke til!
Les mer
Volvo + Van Damme = dårlig reklame?
En god video trenger ikke nødvendigvis være en god reklame. Den siste tiden har Volvos mye omtalte Van Damme-stunt gått sin seiersgang i sosiale medier. I skrivende stund er videoen (kan ses nederst i artikkelen) sett rundt 60 millioner ganger på YouTube. Sosiale medier-«eksperter» og andre selverklærte markedsføringsguruer har jublet og presentert det som årets case study i hvor effektivt sosiale medier (viral marketing!) er i markedsføringsammenheng. AdWeek har sogar satt den på listen over 2013s beste reklamer.

Manglende «call to action»

Som markedsfører er jeg vant til å analysere og kritisere, og min kritiske sans slo umiddelbart inn mot Volvo. Vel, ikke bare fordi akrobatikken ville gitt kritiske utslag dersom jeg skulle finne på å foreta stuntet hjemme, men fordi videoen mangler det aller mest elementære i markedsføring: et «call to action». Hvor mye oppfordring til handling det er i avslutningssitatet: «it was carried out by professionals in a closed-off area» kan man saktens spørre seg.

Ville du kjøpt produktet?

La meg først som sist slå fast at videoen i seg selv er et fascinerende kunstverk med høy underholdningsverdi. Men som reklame derimot, er den ikke fullt like imponerende. En tommelfingerregel for enhver markedsfører er å spørre seg om man ville kjøpt produktet etter at man har sett reklamen. Er svaret ja, er det en god reklame. Man reklamerer for å øke salget. Med andre ord: ville du nå kjøpt en Volvo?

Konkurrerende merkevarer

Sannsynligheten er stor for at du heller ville sett en film med Jean-Claude Van Damme fremfor å kjøpe Volvo. Dette illustrerer også litt av faren med å bruke kjente personligheter i reklame; det tar fokus vekk fra produktet. Det blir på mange måter to konkurrerende merkevarer som slåss om oppmerksomheten. I dette tilfellet vil jeg påstå at Van Damme vant og Volvo tapte. Men takk for underholdende 1.17 minutter, Van… Volvo! http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Les mer
Seks enkle tips til bedre omdømme
Internett er enormt og konkurransen høy. Det gjelder å satse på omdømme. Det er enkelt å få satt opp en nettside på egen hånd hvor du f.eks. presenterer deg selv eller kommersielle produkter og tjenester, men å få folk interessert i det du presenterer, er slett ikke like enkelt. Popularitet og et godt omdømme kommer ikke av seg selv. Internett er et enormt univers hvor mange konkurrerer om hver enkelts oppmerksomhet. Det er lett å falle inn i mengden og dermed bli værende én av mange. I tillegg er det særdeles lett å bli utsatt for falske rykter, svertende kommentarer, falske nyheter og lignende. Det finnes bl.a. på tusenvis av såkalte hat-nettsider (I hate my iPhonePayPal sucks mv.). Dette er, i de fleste tilfeller, ikke å nyte godt av. Med andre ord, omdømme er og blir viktig. Her er seks tips til bedre reputasjon på nett:

1. Svar på henvendelser

Det å være åpen for folk som ønsker kontakt med deg, enten det gjelder firmaets produkter eller deg som person, vil alltid lønne seg. Det viser at du som firma eller person bryr deg. Intet er bedre enn som så.

2. Svar også på de negative henvendelsene/kommentarene

Vær ekte og naturlig. Ta det som kommer pent og prøv å gjøre det beste ut av situasjonen. Ikke overse eller legg til side. Det gjør bare vondt verre.

3. Benytt sosiale medier

I det siste har dette blitt voldsomt populært. En helt ny verden for å nå ut og frem til kunder og folk forøvrig. Facebook, Twitter, LinkedIn og WordPress er anbefalt. Husk at det gjelder å være aktiv på disse mediene, ellers er vitsen borte.

4. Oppretthold kopiretten

Ikke la uvedkommende stjele ditt materiale uten tillatelse. Følg med, vær påpasselig! Husk at du i mange tilfeller har loven på din side og dermed kan få stoppet misbruket. Å la noen misbruke ditt materiale kan få dyre konsekvenser på sikt.

5. Gjør deg tilgjengelig i søkemotorer

Dette er gratis markedsføring. Et meget enkelt knep for å sikre mange og gode plasseringer i f.eks. Google, Bing eller Yahoo, er å skrive en blogg. Tenk bare på alle de søkeordene du tilgjengeliggjør gjennom å føre en aktiv blogg. Skriv om temaene du ellers tar opp på nettsiden, men ikke la det være direkte reklame. M.a.o. gjør som oss!

6. Sørg for å ha gode webleverandører og sikre nettsider

Det er en stor fordel å ha en trygg webleverandør (dvs. en som drifter siden). Dette for å unngå kræsj og unødvendige avsperringer. I tillegg bør nettsidene være sikret mot hackere og innbrudd. Konfidensielt innhold må ikke komme på avveie.
Les mer